27.1.14

יום המשפחה (או: אתם זוכרים שפעם היה פה יום האם!?)

ביום שישי נחגוג את יום המשפחה. לכבודו חזרנו הביתה, אל האמהות שלנו. ביקשנו שיתנו לנו להיכנס למטבח שלהן, כדי שנוכל לשתף במסורת שהיא בשבילנו אמא, משפחה ובית.

אמא של ריקי, אליס, היתה הראשונה.

ריקי מספרת:
"אוכל של בית בשבילי זה קובה, לרוב בשרי. בתקופות מסוימות זה אפילו היה צמחוני, כזה שתמיד גורר אותי לבית של אמא ביום שישי בצהרים.

אני זוכרת את עצמי, ילדה קטנה כל שישי בצהרים מתייצבת לקובה אצל סבתא שרה ז"ל.
תמיד היו אנשים במטבח, וסבתא היתה ממלאת להם קובה בצלחת זכוכית, ודוד שלי היה מגיע עם הסיר וממלא משלוח הביתה...
אבל אחרי שהיא נפטרה אמא שלי עשתה במקומה. היינו חוזרים מבית הספר וישר מתענגים על קובה אדומה האהובה עליי, או צהובה, רצוי במרפסת על השולחן, בצלחת זכוכית פשוטה שהיא רק לקובה.
כולם היו באים לאכול דודים, בני דודים וחברים....

במהלך השנים הסיר גדל וגדל בהתאם לנכדים.

והיום אני עושה בדיוק את אותו הדבר: לוקחת סיר מקרית שמונה עד ליסוד המעלה ללביא, לדקל ולי.
אז ביקשתי מאמא שלי שאימצה את המסורת שתתאמץ ותיתן מתכון (כי היא עושה לפי העין כמובן. והחשק...)

על השולחן פסיספס שאמא שלי עשתה בצלחת זכוכית 

קובה אדומה (עם סלק) נוסח אליס

15 קובות

לבצק
1/2 קילו סולת
2 כוסות מים
קורט מלח

לוקחים קערה ומערבבים בה מים, סולת ומלח, הבצק צריך להיות רך,
נותנים לבצק לנוח בצד 10 דק'.

למילוי
300 ג' בשר טחון
1 בצל בינוני קצוץ
2 עלי כרפס (סלרי) קצוצים
מלח ופלפל שחור לפי הטעם
כף שמן

קוצצים את הבצל והכרפס ומוסיפים לו את הבשר טחון, שמן, מלח ופלפל לפי הטעם.

מכינים את הקובה:


  1. מכינים כדורים מהסולת. מידי פעם כדאי להרטיב את הידיים עם מים כדי שיהיה יותר נוח לגלגל.
  2. לוקחים כדור ומשטחים אותו.
  3. מניחים על הכדור ששיטחנו מהתערובת של הבשר טחון.


  4. דוחפים קלות את מילוי הבשר ומתחילים לקפל מעליו את הבצק.
  5. סוגרים את הבצק.
  6. מגלגלים אותו עד שמתקבלת צורה של כדור.


למרק
1 סלק טרי גדול או 2 סלקים קטנים
4-5 עלים של כרפס
2 כפות אבקת מרק עוף
1 כפית מיץ לימון או 1/4 כפית מלח לימון
100 גר' רסק עגבניות
ניתן להוסיף דלעת (מוסיף המון)

מרתיחים מים בסיר גדול.
חותכים את הסלק לקוביות, ומוסיפים למים שרתחו.
קוצצים את הסלרי ומוסיפים למרק.
משאירים על אש גבוהה, ומוסיפים את שאר החומרים.
מנמיכים את האש וזורקים לתוכו את הקובות שהכנו.
נותנים לסיר להתבשל כשעה על אש נמוכה.


והרי לכם הקובה במתכון קליל של אליס
בתאבון!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה